سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : جمعه 91/3/12 | 4:41 عصر | نویسنده : مهدی

همانطور که در درس سیستم عامل و کاربرد رایانه نحوه نصب مودم را آموختیم اما در مورد نصب و استفاده فکس چیزی ذکر نشده و فکر می کنم جالب باشد که دوستان با نحوه استفاده از فکس را در ویندوز را بیاموزیم

 یکی از امکانات ویندوز XP ، ارسال و دریافت فکس می باشد.

قابلیت فکس در ویندوز به طور پیش فرض غیر فعال است و لازم است برای استفاده از این امکان آن را فعال نمایید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

1ـ در کنترل پنل بر روی گزینه Printers and Faxes  دوبار کلیک نمایید.

2ـ در پنجره Printer and Faxes در پنل سمت چپ روی Setup Faxing کلیک کنید.

3ـ با ابن عمل پس از چند لحظه پیغامی ظاهر می شود که از شما سی دی ویندوز XP را می خواهد. سی دی ویندوز XP را داخل درایو گذاشته و  مراحل نصب را دنبال نمایید.

 پیکربندی فکس

1ـ پنجره   Printer and Faxes را باز کرده و در پنل سمت چپ بر روی Install a local Fax Printer کلیک نمایید.

2ـ گزینه Send Fax فعال می شود . در پنل سمت راست بر روی گزینه Fax دوبار کلیلک کنید تا پنجره Fax Configuration Wizard باز شود .اطلاعات خواسته شده را تکمیل و Next نمایید.

3ـ مطابق شکل 1 در پنجره بعدی مودم نصب شده سیستم را انتخاب و پارامترهای مختلف را تنظیم نمایید. نکات مهم در این قسمت:

• می توان تعیین نمود سیستم فقط فکس را ارسال یا دریافت نماید.

• در صورتیکه دریافت فکس فعال گردد می توان تعیین نمود که سیستم اتوماتیک در حالت دریافت فکس رفته یا توسط کاربر دریافت فکس آغاز گردد.



شکل 1

 

 

 

4ـ در صفحه بعد یک نام مشخص برای TSID در نظر بگیرید.

5ـ در پنجره بعد نیز یک نام برای CSID انتخاب و تایپ نمایید.

6ـ در پنجره Routing Option مطابق شکل 2 مسیر ذخیره شدن فکس ها را مشخص کنید و در صورتیکه بخواهید فکس بعد از دریافت چاپ شود ، قسمت Print it On  را انتخاب نمایید.

شکل2

نکته : در صورتیکه نیاز به تغییراتی در  مراحل فوق داشته باشید می توانید مجددا با دوبار کلیک کردن روی Fax در پنجره Printer and Faxes و انتخاب گزینه Configure Fax از منوی Tools تغییرات لازم را انجام دهید.

به این نکته  نیز دقت داشته باشید که فرستادن و دریافت فکس مستلزم این است که کامپیوتر شما روشن و حداقل در حالت Stand By قرار داشته باشد.

نحوه ارسال فکس

برای ارسال فکس کافیست در پنجره Fax Console ، از منوی  File، گزینه Send a Fax را انتخاب کنید. در هر مرحله ، ویزارد برنامه به شما برای ارسال فکس کمک خواهد کرد. به شکل 3 و4 و 5 و6 توجه نمایید.

شکل3

شکل4

شکل5

شکل6

دریافت فکس

به منظور دریافت فکس در پنجره Fax Console ، از منوی  File، گزینه  Receive a fax now را انتخاب کنید. اما قبل از آن لازم به ذکر است که می توان سیستم را بگونه ای تنظیم نمود که بعد از به صدا در آمدن صدای زنگ تلفن ، سیستم  اتوماتیک به حالت دریافت فکس برود و همچنین می توان حالت دریافت فکس را بصورت دستی نیز تنظیم کرد ( به شکل 1 توجه نمایید ) . برای تنظیم نحوه دریافت در قسمت Tools ، گزینه Configure Fax را انتخاب نمایید.


فعال و غیرفعال کردن فکس

برای اینکار وارد قسمت Printers and Faxes شوید ، روی Fax کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. از قسمت Devices با توجه به شکل 7 و 8  می توانید ارسال و دریافت فکس را فعال یا غیرفعال نمایید.

شکل7

شکل8
کاربرد عملی

حال نوبت به استفاده عملی از فکس رسیده است. یک متن که قرار است برای کسی فکس نمایید را در  Word تایپ نمایید. پس از اتمام تایپ از همان روش استانداردی که برای چاپ فایل استفاده می شود یعنی از منوی File گزینه چاپ را انتخاب کرده و مطابق شکل 9 گزینه Fax را انتخاب کنید و مراحل را با وارد کردن نام و شماره فکس گیرنده ادامه دهید.

شکل9

 




  • دانلود فیلم